مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

0 390
زمان مطالعه : 25 دقیقه

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple ؛ شرکت اپل در اول آوریل سال 1976 همزمان با روز دروغ اول آوریل April Fools’ Day  ، با همکاری و تلاش سه جوان ، به نامهای استیو جابز و استیون وزنیاک و رونالد وین ، تاسیس شد . اکنون که 40 سال از تاسیس این شرکت می گذرد ، به عنوان  تاثیر گذارترین شرکت در دنیای تکنولوژی و گجت های هوشمند شهرت یافته است.

و نام اپل به طرز عجیبی با محصولات با کیفیت و محصولات خاص گره خورده است و از جمله بهترین برندهای جهان است که با مدیریت استیو جابز به این مرحله رسیده است . سایر شرکتهای دیگر نیز دارای تنوع زیادی هستند ، حال آنکه عملکرد اپل ، تولید دامنه ی کوچکی از محصولات و فروش تبلیغات آنها در سطح جهانی است. در این قسمت از ب ، تاریخچه ی شرکت اپل را مرور می کنیم.

 

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

تاریخچه شرکت اپل : آغاز اپل

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

استیو جابز و استیون وزنیاک از سال 1971 با یکدیگر آشنایی قبلی داشتند . و در همان سالها با یکدیگر مشغول کسب و کار بودند. جابز و وزنیاک تنها با 100 دلار دستگاهی تولید کرده بودند که قادر بود تماس تلفنی از راه دور را برقرار کند . این دستگاه که به آن بلوباکس یا جعبه ی آبی می گفتند بصورت غیر قانونی فروخته می شد.

اما ان دو مرد نوجوان توانستند با فروش این دستگاه در عرض مدت کوتاهی 6000 دلار بدست آورند . البته آشنایی با این دستگاه اگر از جنبه ی غیر قانونی بودنش بگذریم ، تجربه ی جالبی برای استیو جابز و وزنیاک بود تا قدرت و تاثیر ایده ها را درک کنند.

وزنیاک در مورد جعبه ی آبی می گوید:« تا آن روز مداری به این مهمی نساخته بودم ، که تا این اندازه به آن افتخار کنم. اکنون که سالها از ساختش می گذرد ، باز هم فکر می کنم که بی نظیر است.» جابز درباره ی جعبه ی آبی بارها گفته است که اگر جعبه ی آبی وجود نداشت اپلی هم در کار نبود.

اپل1

 

قیمت این کامپیوتر ( 666.66 ) دلار بود ، دلیل این قیمت گذاری استفاده از اعداد رند بود.

در سال 1975 جابز و دوستش وزنیاک توانستند کیت کامپیوترشخصی Altair 8800 را بسازند و با ساخت این کیت تصمیم گرفتند که شرکت تولید کامپیوتر تاسیس کنند . و سرانجام در اول آوریل سال 1976 شرکت « اپل Apple» را تاسیس کردند.

البته شرکتی که از آن می گوییم ، به لحاظ ظاهری به شرکت شباهتی نداشت . آنها در گاراژ خانه ی پدری جابز کامپیوترهای اپل 1 را تولید می کردند. و بعد به مغازه ها و فروشگاههای کامپیوتری می رفتند و کامپیوترشان را به آنها می فروختند .

وزنیاک و جابز و رونالد وین تصمیم گرفتند که شرکت اپل را در گاراژ خانه ی پدری جابز راه بیندازند و کسب و کارشان را از همانجا آغاز کنند ، تاسیس شرکت اپل از همین جا آغاز شد ، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی شرکت Byte Shop از آنها درخواست تولید 50 عدد کامپیوتر کرد ، شرکت اپل نیز قبول کرد و توافق کردند که هر کدام از کامپیوترها را با قیمت 500 دلار بفروشند.

 

تاريخچه ي شرکت اپل

اپل1

اوضاع اقتصادی اپل در آستانه ی شروع کارش چندان جالب نبود به همین دلیل رونالد وین که چشمش آب نمی خورد .این کار سر بگیرد و به آینده ی اپل امیدوار نبود ، بلند پروازیهای جابز هم بیزارش کرده بود ، وام های کلان و نقشه ها و ایده های جابز نگرانترش می کرد . بنابراین تصمیم گرفت که سهم 10 درصدی خود را بفروشد و از دو شریکش جدا شود.

سهام رونالد وین به قیمت 1000 دلاری خریداری شد . مایک مارکولا به عنوان سرمایه گذار شرکت اپل ، مبلغ 250000 هزار دلار را به این شرکت پرداخت کرد و همچنین اپل با ارائه ی کامپیوتر اپل1 توانست از بانک مبلغ 250 هزار دلار وام دریافت کند و با این سرمایه ها کمپانی اپل شروع به کار کرد و در مسیر موفقیت و پیشرفت قرار گرفت.

چرا سیب و چرا سیب گاز زده!!!

ابتدا لوگوی اپل ، طرحی بود برگرفته از داستان ایزاک نیوتون ، که زیر درخت سیب نشسته است. اما بعدها طرح دیگر که یک سیب رنگی گاز زده بود عوض شد.در سال 1998 لوگوی معروف اپل بصورت تک رنگ درآمد و از حالت رنگین کمانی خارج شد .

اکنون نماد اپل از جمله نمادهای برجسته و مطرح دنیای تکنولوژی است. راز لوگوی اپل و اینکه چرا میوه ی سیب را انتخاب کردند . به نام شرکت مربوط میشه و  در مورد نام شرکت که چرا اپل یا همان سیب است ، چند نظریه وجود دارد . عده ای برای توجیه این نام به گیاهخوار بودن جابز و علاقه به میوه ی سیب اشاره می کنند ، عده ای به اعتقادات جابز در مورد داستانهای آدم و حوا و ممنوعه بودن سیب اشاره می کنند .

در داستان ایزاک نیوتون که میوه ی سیب از درخت می افتد از دیگر دلایل استفاده از اپل در لوگو و نامش است. با توجه به لوگوی اول اپل ، که داستان نیوتون را بازگو می کند ، احتمالاً مورد سوم درست باشد.

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

اما چرا سیب گاز زده!!! در مورد گاز زده بودن سیب اپل ، هم چندین نظریه وجود دارد ، از نظریه هایی که ریشه ی اعتقادی  دارند تا نظریه هایی که تنها زیبایی و منحصر به فرد بودن لوگو را بررسی کرده اند.اما طراح لوگو ، آقای «راب جنف» rob janof در مورد لوگوی اپل می گوید که شکل و ساختار سیب به همه ی میوه های گرد و دایره ای شکل مخصوصاً گیلاس شبیه است و برای اینکه با هیچ شیوه ی دیگری اشتباه گرفته نشود آن را گاز زده طراحی کردیم.

تیم ده نفره ی جابز از آغاز شروع کار

جابز، نیروی محرکه ی اپل بود که توانست اپل را به با ارزش ترین برند تجاری دنیا تبدیل کند.اما هیچکس به تنهایی نمی تواند از پس چنین کاری برآید مگر با کار گروهی و گردآوردن همکارانی چون خود. جابز نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و همیشه گروهی را به همراه خود داشته است. این گروه ده نفره که از همکاران و همراهان جابز بودند. از همان ابتدای تاسیس شرکت به مدت چندین سال با وی همکاری داشته اند.

آقای مایکل اسکات که مدیر عامل بود از 1 -10 به هر کدام از اعضای تیم شماره ای داد . مثلاً وقتی می گفتند شماره ی 7 همه میدانستند که آقای اسکات است.  

فرد شماره 10 آقای گری مارتین ؛ از ابتدای تاسیس اپل تا سال 1983 در این شرکت و در خدمت اپل بود. با وجود اینکه مارتین تصورش این بود که اپل هرگز موفق نخواهد شد . اما باز هم در اپل ماند و با استیو جابز همکاری داشت. فرد شماره 9 این تیم شری لوینگستون ، معاون اپل و در واقع اولین منشی در شرکت اپل بود . که به پیشنهاد مایکل اسکات وارد اپل شده بود و در انجام هیچ کاری کوتاهی نمی کرد . 

تاریخچه شرکت اپل : تیم ده نفره ی جابز از آغاز شروع کار

فرد شماره 8 ، کریس بود که دانش آموز بود و در حال تحصیل دردبیرستان  . کریس 14 سال سن داشت و هنگامی که ازمدرسه تعطیل می شد به شرکت اپل می آمد و مشغول به کار می شد ، کریس گفته است به خاطر اینکه در مدرسه بودم ، شماره ی 8 را به من دادند و چون دیر رسیدم شانس داشتن شماره های خوب را نداشتم.

مایکل اسکات که مسئول دادن شماره ها ی مختلف به کارمندان بود ، شماره ی 7 را به خودش داده بود . گفته است  که به دلیل علاقه به فیلم 007 ، این شکاره را انتخاب کرده است .مایکل اسکات برای اینکه به شرکت نظمی ببخشد و به آن سر و سامان دهد ، تصمیم گرفت که هر یک از کارمندان دارای عددی مخصوص خود باشند .

اسکات 250 هزار دلار در اپل سرمایه کرده است. رندی وینگتون فرد شماره 6 اپل ، کسی بود که برای شرکتهای متعدد تکنولوژیکی کار می کرد و کارش بازنویسی زبان بیسیک بوده است . رندی بیشتر وقتی که در اپل بود را صرف کار کردن بر روی پروژه ی اپل 2 کرد. وینگتون بعد از اینکه از اپل بیرون آمد برای شرکتهای زیادی چون گوگل و ابی و… کار کرده است .

 

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

 

تاریخچه شرکت اپل : تیم ده نفره ی جابز از آغاز شروع کار

فرد شماره 5 اپل کسی نیست جز ، راد هالت ؛ هالت که به اصرار و تلاش استیو جابز به اپل آمد شش سال بطور مداوم در اپل مشغول به کار بود و در تولید کامپیوترهای اپل 2 نقش زیادی داشت . هالت که در ابتدا با پیشنهاد کار جابز مخالفت کرد و از آمدن به اپل خودداری کرد ، اما بعد با اصرار جابز و شفاف سازی تردیدهای هالت را برطرف کرد و هالت نیز پذیرفت. متاسفانه بعد از شش سال ، با سر کار آمدن مدیریت جدید هالت از کار برکنار شد.

تیم ده نفره ی جابز از آغاز شروع کار

بیل فرناندز شخص شماره 4 گروه اپل بوده ، که از دوستان و هم محله ایهای آقای استیو وزنیاک است ، بیل اولین کارمند شرکت اپل بوده و تا سال 1993 در اپل به فعالیت خود ادامه میداده است. فرد شماره 4 گروه برای اولین بار در دبیرستان جابز را ملاقات کرده بود و چون از شخصیتشش خوشش آمده بود . همکاری با آنها را خیلی سریع قبول کرد. مارکولا از شخصیت های مهم و برجسته ی اپل است .

فرد شماره 3 این گروه یک سرمایه گذاری 250هزار دلاری را در شرکت اپل انجام داد که در عوض 30 درصد سهام اپل را دریافت کرد .و در برخی امور دیگر نظیر استخدام اولین مدیر عامل مایکل اسکات و مدیریت شرکت و…فعالیت داشته است.

مارکولا تا سال 1997 در شرکت اپل بود . برخلاف تصور همه ، فرد شماره 2 استیو جابز است ، استیو جابز که در پیشرفت شرکت و پیشبرد اهداف شرکت نقش بسزایی داشته است ، اما بخاطر شکست در پروژه ی مکینتاش و برکناری از اپل به وی شماره ی 2 اختصاص داده شده است. فرد شماره 1 گروه اپل ، کسی نیست جز، آقای اسیتو وزنیاک که به عنوان مغز فنی اپل از او  نام برده می شود.

تاریخچه شرکت اپل : اپل 2

تاریخچه شرکت اپل  ؛ بعد از اینکه کامپیوتر اپل 1 را ارئه کردند و دیدند که با موفقیت همراه بوده است ، وزنیاک به طراحی جدید اپل2 فکر می کرد .سرانجام در ژوئن سال 1977 کامپیوتر اپل 2 نیز روانه ی بازار گردید ، اپل2 با حافظه ی داخلی مناسب و گرافیک نوری و صفحه کلیدی استاندارد با قیمت 1295 دلار در اختیار مردم قرار گرفت. ولی این قیمت بالا باعث شد که مردم ، قدرت زیاد و کیفیت بالایش را نادیده بگیرند و از خریدش امتناع کنند .

خوشبختانه در سال 1979 ، اپلیکیشنی به نام VisiCalc که در ابتدای تولیدش بصورت انحصاری در اختیار شرکت اپل بود ، تولید شد. این اپلیکیشن جهت انجام محاسبات به کار می رفت . با معرفی این اپلیکیشن جادویی فروش کامپیوترهای اپل 2، چند برابر شد و مردم به قصد استفاده از برنامه ی VisiCalc که تنها برروی کامپیوترهای اپل 2 قابلیت اجرا را داشت ، اپل 2 را می خریدند . بطوری که در طول 15 سال  6,000,000 از کامپیوترهای اپل 2 به فروش رسید.

تاريخچه ي شرکت اپل

تاریخچه شرکت اپل : اپل 2

کامپیوتر اپل3 در سال 1980 تولید و روانه ی بازار شد .در واقع می توان اپل3 را نسخه ای جدید از اپل2 به حساب آورد. اپل 3 محصول موفقی نبود و نتوانست فروش خوبی داشته باشد. بنابراین تولیدش در سال 1984 متوقف شد. جابز در زمان فروش اپل3 ، در بازاریابی و فروش محصول اشتباهاتی مرتکب شده بود که باعث شد اپل 3  با شکست مواجه شود . اپل در بازار بورس اوراق بهادرا ثبت شد  و هر سهمش قیمتی برابر 14 دلار داشت.

بعد از گذشت یک سال ارزش کمپانی اپل چند برابر شد و 1700 درصد رشد کرد.

در سال 1980 ، اپل سهام اولیه ی خود را عرضه کرد که سهامی عام بود و در بازار سهام ارائه شده بود. شرکت اپل بصورت مداوم در حال پیشرفت بوده و همواره سیر صعودی داشته است ، بطوری که در سال 1978 کمپانی اپل دارای ارزش یک میلیون دلاری و سال بعد ارزشش ده برابر شده  و سال بعد یعنی در سال 1980 ، ارزشش به 100 ملیون دلار رسیده است.

تاریخچه شرکت اپل : بازدید جابز از زیراکس

کمپانی اپل طی قردادی که با شرکت زیراکس بسته بود . در عوض بازدید سه روزه از مرکز تحقیقات زیراکس ، 10 هزار سهم اپل را به ارزش 10 دلار به کمپانی زیراکس واگذار کرد. کمپانی اپل که در آن زمان بر روی پروژه ی لیسا و مکینتاش کار می کرد و به دنبال ایده های جدید و متفاوت بود در طی این بازدید، ایده های بسیاری را به شرکتش به ارمغان آورد.

گروه جابز، متوجه شدند که مرکز زیراکس ، به جای ماوس ، گجتی سه دکمه ای جهت راحتی و آسانی کار در نظر گرفته بودند و کامپیوترهایی با رابط کاربری گرافیکی جابز و همکارانش را متعجب کرد. این بازدید سه روزه منجر شد که این ایده ها به شرکت اپل آورده شوند. و گروه لیزا و مکینتاش کار برروی این ایده ها را آغاز کردند .

جابز به شدت درگیر انجام پروژه ی لیسا شده بود و همه ی وقتش را برای آن صرف می کرد. به طوری که دخالت های او ساختار و قوانین مدیریتی شرکت اپل را زیر پا گذاشته بود. تا حدی که مدیر عامل آن زمان آقای اسکات ، ناچار شد که وی را هم از پروژه ی لیسا و هم از گروه تحقیقات و توسعه اخراج کند.

بعد از اخراج وی از تیم لیزا ، جابز تلاشش را متوجه مکینتاش کرد و تغییرات زیادی را در این پروژه انجام داد .  جابز که دیگر شورش را درآورده بود و از ایجاد تغییرات و تحولات دست بردار نبود ، دخالت های جابز موجب شد که مدیر پروژه ی مکینتاش از کارش استعفا دهد.

LISA COMPUTER

تاریخچه شرکت اپل ؛ در سال 1983 تیم لیزا ، کامپیوتری با قیمت 10 هزار دلار را وارد بازار کردند ، این کامپیوتر از سری لیزا ، دارا ی صفحه نمایش و حافظه ی داخلی برنامه های تجاری بود. قیمت بالای این کامپیوتر و شاید هم کاربردی نبودنش باعث شد که چندان مورد استقبال و توجه مردم قرار نگیرد. کامپیوترهای سری لیسا در بین مردم محبوبیت کسب نکردند و به زودی محکوم به نابودی شدند . پس از اینکه لیسا2 هم نتوانست سهمی در پیشرفت این سری داشته باشد.

کمپانی اپل از تولید این سری از کامپیوترها به کلی صرف نظر کرد . آنچه که باعث شکست کامپیوترهای لیزا شد . این بود که توسعه ی کامپیوترهای لیزا بسیار هزینه بردار بود و دلیل اصلی به فروش نرفتن لیزا ناشی از قیمت بالای آن بود. استیو وزنیاک ، در این مورد گفته است که :« جابز از علوم کامپیوتری سر رشته ای نداشته و نمی دانست. ساخت محصول قدرتمند و برتری مانند کامپیوتر لیزا ، چقدر هزینه بردار خواهد بود. و کمر اپل را خم خواهد کرد.

در واقع اشتباه اصلی در این مورد، انتخاب مسیر اشتباه بود که این شکست را به اپل وارد کرد.» . Lisa ، اولین کامپیوتر بود که رابط  گرافیکی  داشت و در اوایل دهه ی 80 عرضه شد. از دلایل ناموفق بودن اپل لیزا ، قیمت بالا و کندی آن بود. که باعث شد با وجود تمام ویژگیهای خارق العاده اش از نظر تجاری ناموفق از آب درآید.

 

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

کامپیوتر لیزا و مکینتاش راوانه ی بازار می شوند

تاریخچه شرکت اپل ؛ در سال 1984 ، بالاخره تیم مکینتاش هم کامپیوترهای سری مکینتاش را روانه ی بازار کردند. برخلاف سری لیزا ، این کامپیوترها بسیار موفق عمل کردند . کامپیوترهای مکینتاش دارای پردازنده ای از نوع 68000 موتورولا بودند و از صفحه نمایشی 9 اینچی و 128 کیلوبایت حافظه  و فلاپی درایو بهره می بردند . سیستم عامل این سری از کامپیوترها ، System software  1.0  بود و قیمتشان 2495 دلار بود.

مکینتاش هم مانند لیزا واسط گرافیکی کاربری داشت ، اما از حافظه ی یک مگابایتی و مالتی تسکینگ کامپیوتر های لیزا خبری نبود.

 

مکینتاش محبوبیت زیادی را به دست آورد و توانست در عرض 3 ماه ، 70 هزار کامپیوتر مکینتاش را به فروش برساند . این رقم بسیار شگفت آور بود و خشنودی اپل را به همراه داشت. این میزان فروش که در آن زمان بی سابقه بود. تنها به خاطر طراحی و مشخصات ظاهری و فنی این دستگاه نبود ، بلکه تبلیغات گسترده و نحوه ی تبلیغش بسیار تاثیر گذار بود و کمک بزرگی به فروش این دستگاه نمود.

در سال 1984 که مکینتاش آماده ی عرضه بود ،ریدلی اسکات کارگردان فیلم های معروف Alien ،Blade Runner   وThe Martian ، برای شرکت اپل نیز یک ویدیوی تبلیغاتی دست کرده بود . این تبلیغات که به معرفی مکینتاش می پرداخت توانست موفقیت زیادی را به برای اپل به همراه بیاورد.

 

 

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

ورود جان اسکالی به اپل

کمپانی اپل با موفقیت بزرگی که مکینتاش برایش کسب کرده بود . پله های ترقی را یکی دو تا پشت سر می گذاشت . مدیر ارشد شرکت پپسی ، جان اسکالی در سال 1983 به پیشنهاد آقای جابز، در سمت مدیر عامل به شرکت اپل پیوست. البته اسکالی وقتی این پیشنهاد را شنید ، در ابتدا امتناع کرد و نسبت به قبول این مسولیت جدید روی خوش نشان نداد .

اما وقتی جابز پیغامی را برای اسکالی فرستاد و به او گفت که : « آیا فروختن اب گازدار را ترجیح می دهی یا تغییر و دگرگونی دنیا را؟» این پیغام استیو جابز هم نوعی تمسخر بود و هم نوعی تشویق . به هر حال روش استیو جابز، پاسخ داد و توانست اسکالی را به کمپانی اپل بیاورد تا  در آینده بلای جانش شود.

اسیتو جابز هرگز از شرکتش اخراج نشده است

تاریخچه شرکت اپل ؛ همه گمان می کنند که اسیتو جابز از شرکتش اخراج  شده است . اما واقعیت این است که هر گز چنین اتفاقی رخ نداده است. هیئت مدیره ی شرکت اپل تصمیم گرفتند که سرپرستی تیم توسعه ی مکینتاش را از جابز بگیرند. و جابز که از این تصمیم ناراحت شده بود به نشانه ی اعتراض ، شرکت را ترک کرد. دلیل ناراحتی اسیتو جابز و ترک شرکت این بود که با یکی از مدیران اختلاف داشت .

اسکالی که به پیشنهاد وسوسه کننده ی استیو جابز به اپل امده بود بعد از مدتی برای جابز مشکل ساز شد.  و به هیچ عنوان آبشان تو یک جوب نمی رفت ، شیوه ی مدیریتی استیو جابز و اسکالی بسیار از هم دور بود. و با هم اختلافات شدیدی داشتند ، مثلاً وقتی مکینتاش عرضه شد. قیمتش 1995 دلار بود ، اما آقای اسکالی با ورودش به اپل قیمت مکینتاش را به 2495 دلار افزایش داد .

با افزایش قیمت این سری از کامپیوترها ، از میزان محبوبیتشتان به شدت کاسته شد . و میزان فروششان بسیار پایین آمد .

اسیتو جابز هرگز از شرکتش اخراج نشده است

با بوجود آمدن چنین وضعیتی و روند نزولی که مکینتاش در پیش گرفته بود . جابز را از سرپرستی گروه مکینتاش برکنار کردند. و اختلافات مدیریتی اسکالی و جابز به حدی شدید شده بود که منجر به برکناری جابز از مدیریت شد. وبه عنوان عضو هیئت مدیره انتخاب شد و بطور کلی دستش از کارهای مدیریتی و اجرایی ساقط شد. برای کسی که موسس شرکت بوده است و تمام زندگی و انرژی خودش را صرف به ثمر نشستن شرکت کرده بود . کنار آمدن با چنین شرایطی بسیار سخت بود و این شرایط باعث شد که جابز از کارش استعفا دهد.

شرکت نکست

بعد از اینکه جابز ناچار شد اپل را ترک کند. در سال 1985 ، با سرمایه ی 7 میلیون دلاری اش شرکت رایانه ای نکست را تاسیس کرد. و در سال 1989 موفق به تولید نکست کامپیوتر شد . ازنوآوریها و ابداعاتی که در این کامپیوتر قابل مشاهده بود ، وجود برنامه ی مرورگر وب بود. در واقع اولین مرورگر وب بر روی این کامپیوتر ساخته شد. نرم افزار سیستم عامل کامپیوتر نکست ، مبنای سیستم عاملهای مکینتاش و آیفونهای امروزی قرار گرفت.

تاريخچه ي شرکت اپل

 

اپل بدون استیوجابز در چه حالی است!

اسکالی که از استعفا دادن جابز خوشحال بود ، شیوه های مدیریتی خودش را پیاده کرد. و آنچنان که باب میلش بود کمپانی اپل را میچرخاند. این شیوه در ابتدای امر جواب داد. اپل راهکار تازه ای برای افزایش فروش مکینتاش در پیش گرفته بود. و با افزودن  LaserWriter و PageMaker، موفق شدند که فروش مکینتاش را چند برابر کنند. و بیشترین سهام فروش را در بازار داشته باشند .

اما این خوشحالی چندان دوام نداشت و در سال 1990 ، رشد نزولی اپل آغاز شد . قیمت بالای مکینتاش از یک سو  و رشد رقبا در زمینه ی تولید کامپیوتر از سوی دیگر، منجر شد که فروش اپل افت کند.

اپل بدون استیوجابز در چه حالی است!

با ارائه ی ویندوز یک از سوی مایکروسافت سیر نزولی میزان فروش در کمپانی اپل آغاز شد. ویندوز با یک رابط کاربری راحت و آسان توانست طرفداران زیادی پیدا کند . البته اپل ، مایکروسافت را متهم به کپی برداری کرد و گفت که ویندوز 1 جز کپی برداری از اپل چیز دیگری نیست وهیچ ایده و نوآوری از سوی مایکروسافت به آن افزوده نشده است.

با همه ی این حرف ها ، مایکروسافت تخت گاز به سوی پیشرفت و موفقیت می رفت و همنچنان به تولیدات خود ادامه می داد. بنابراین در دهه ی 90 ،اپل تنوع محصولاتش را چند برابر کرد وهزینه ی بالای تولیدات متنوع و گسترده از یک سو و محبوبیت روز افزون مایکروسافت از سوی دیگر منجر شد که کمپانی اپل طعم تلخ سقوط را بچشد.

از سال 1991 به بعد ، کمپانی اپل برای جلب توجه بیشتر و بدست آوردن سهم بیشتری از بازار ، تولید دوربین ، اسپیکر ، کنسول های ویدئویی و سرویس آنلاین eWorld  و حتی لوازم تلویزیون را نیز آغاز کرد ، این همه تنوع محصول در عرض چند سال بی مانند بود ، البته هیچ کدام از این محصولات موفقیتی کسب نکردند.در این دهه که اپل ، در تقلای ماندن دست و پا می زد ، شرکت مایکروسافت به محبوبترین برند شهرت یافته بود و رشد روز افزونش نگرانی اپل را بیشتر می کرد.

اپل بدون استیوجابز در چه حالی است!

در این اوضاع که روز به روز شرایط برای اپل سخت تر می شد . تصمیم گرفتند که باید مکینتاش بازنویسی شود تا در دنیای تکنولوژی باقی بمانند . در همین دوران بود که اپل با رقیب قدیمی اش ای بی ام همکاری کرد و کامپیوتری ترکیبی با سخت افزار ای بی ام و موتورولا و نرم افزار اپل طراحی و ارائه کردند. و بعد از آن اپل تولید کامپیوترهای پاور مکینتاش Power Macintosh را شروع کرد که از پردازنده ی PowerPC IBM در ساختارشان استفاده می شد.

در سال 1989 کمپانی اپل از کامپیوتر جدید سری مکینتاش با نام Macintosh Portable پرده برداشت و چند ماه بعد هم نوت بوکهای PowerBook را روانه ی بازار کرد.

 PowerBook ها را کمپانی اپل با همکاری شرکت سونی تولید کرده بود . باتری های دو ساعته و صفحه مانیتور 9 اینچی و هارد 20 مگابایتی  از جمله ویژگیهای خاص این کامپیوتر بود و توانست با این امکانات و طراحی فوق العاده سود زیادی را نصیب شرکت اپل کند . استیوو جابز این دوره ی کار شرکتش را دوران طلایی اپل نامیده است. 

کمپانی سونی که همیشه در طراحی و تولید قطعات الکترونیکی با کیفیت و با دوام پیشتاز بوده است. و آزمون خود را خیلی وقت است که پس داده است .

اپل بدون استیوجابز در چه حالی است!

یکی از مدل ها PowerBook 100  را ارائه داد . این کامپیوتر قابل حمل در واقع استانداردی برای تولید لپتاپ هم بود . با ارائه ی PowerBook 100 کمپانی اپل به عنوان شرکتی با محصولات ایده آل و با کیفیت در زمینه ی تولید کامپیوترهای رومیزی و قابل حمل شد . این دوره برای شرکت اپل بسیار سودآور بود و درآمد شرکت را تا چند برابر افزایش داد. مجله ی MacAddict  در یکی از صفحات خود در سال 1992 دوره ی ده ساله ی شرکت اپل را دوره ی طلایی معرفی کرده است . 

در سال 1991 ، لپ تاپهای پاوربوک کمپانی اپل معرفی شدند ، این لپ تاپها که برای کاربران حرفه ای تولید شده بودند ، جوایز زیادی را بدست آوردند

تاریخچه شرکت اپل ؛ بعد از ارائه و معرفی کامپیوترهای حجیم مکینتاش پرتابل ، اپل به این ایده دست پیدا کرد که باید استراتژی خود را عوض کند .و به تولید کامپیوترهای سبک و قابل حمل روی بیاورد. بر همین اساس رویکرد خود را تغییر داد و طراحی و تولید سه مدل کامپیوتر قابل حمل را در برنامه ی کاری خود قرار داد.

اپل بدون استیوجابز در چه حالی است!

در سال 1991 ، لپ تاپهای پاوربوک کمپانی اپل معرفی شدند ، این لپ تاپها که برای کاربران حرفه ای تولید شده بودند ، جوایز زیادی را بدست آوردند

با این اوضاع و احوال ، اپل تصمیم گرفت که قیمتهای نجومی اش را پایین بیاورد . و در سال 1990 سه مدل کم قیمت از کامپیوترهای مکینتاش را روانه ی بازار کرد. « Macintosh IIsi ، Macintosh LC ، Macintosh  Classic»، تا شکستهای اخیر اپل را جبران نمایند. این سه نسخه ی کم قیمت جز محصولات موفق شرکت اپل به حساب می ایند و تا حدی روند نزولی کمپانی اپل را بهبود دادند .

در سال 1995 اپل برای بهبود نواقص و رفع ایرادات سیستم عامل مکینتاش طرحهای مختلفی ارائه داد. و تلاش داشت که نواقص موجود را برطرف کند. پس از تلاش و بررسی های لازم به این نتیجه رسیدند که ابتدا از نو برنامه نویسی کنند. و سپس با توجه به رابط کاربری مکینتاش ، آن را ویرایش کنند.

اما دوباره اپل با شکست مواجه شد و نه همکاری با IBM و نه اصلاح و ویرایش مکینتاش نتوانستند اپل را نجات دهند.

تاریخچه شرکت اپل : استیو جابز به اپل بر می گردد

در سال 1996 در 20 دسامبر شرکت اپل ، شرکت نکست را خریداری کرد و بابت آن 429 دلار پرداخت کردند.

مدیر عامل وقت آقای گیل آمیلیو ، در سال 1996 تنها راه چاره و نجات شرکت اپل را در خرید شرکت NeXT و سیستم عامل NeXTSTEP  و مهمتر از همه بازگشت استیو جابز می دید  . بنابراین کمپانی نکست را که توسط جابز تاسیس شده بود خریداری کرد. و آقای جابز را به عنوان مشاور خود انتخاب کرد.

چند ماه بعد جابز را تحت عنوان مدیر عامل موقت شرکت اپل معرفی کردند. و آقای آمیلیو ، بخاطر شکستهای مکرر و پی در پی در طول سه سال اخیر، از کارش استعفا داد.

فروشگاه آنلاین اپل در سال 1997 معرفی شد و iMac نیز در سال 1998 تولید و روانه ی بازار شد. نام آقای اسیتو جابز به عنوان کم حقوق ترین مدیر عامل جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. ادد کوت در سال 1997 در کنفرانس Macworld ، جابز اعلام کرد که مایکروسافت 150 میلیون دلار در اپل سرمایه گذاری میکند.

با وجو د تمام این حرف ها و حدیث ها ، اما آقای استیو جابز گوشش بدهکار نبود . و با تلاش مضاعف و کمک گرفتن از مایکروسافت و تلاش و تمرکز بر روی فروش کامپیوترهای مک توانست دوباره به اپل رونق بدهد.

تاریخچه شرکت اپل  : IMAC

پس از چندین سال درجا زدن ، سرانجام شرکت اپل در سال 1998 توانست با معرفی و عرضه ی محصول زیبا و بی نظیری به نام iMac  موفقیت چشمگیری داشته باشد. و دوباره به سوددهی کلان برسد . شروع پیشرفت و موفقیت مجدد اپل با فروش بیش از 80 هزار iMac آغاز شد. آی مک ، محصولی بود که توسط جابز و جانی ایو طراحی شد و موفقیت بزرگی به دنبال داشت .

این رایانه ی رومیزی در سال 1998 با قیمت 1.299 دلار به فروش رسید و دو ماه پس ازعرضه 278.000 دستگاه به فروش رفت.

طراحی جدید و زیبا ، قرار دادن دو درگاه USB به جای SCSI و  ADB و پوسته ی پلاستیکی شفاف با رنگهای خوش رنگی مانند آبی و سفید از ابتکارات و نوآوریهای اپل بود که در iMac گنجانده شده بود. طراحی زیبای این کامپیوتر باعث شد که در عرض یک سال 800,000 سسیستم iMac به فروش برسند. و بالاخره بعد از چندین سال بالاخره اپل نیز به سود بالایی دست پیدا کرد.

تاریخچه شرکت اپل  : IMAC

در سال 2001 اپل سیستم عامل ایمن و قابل اعتماد با نام Mac OS X را معرفی کرد که به گفته ی شرکت اپل ، سیستم عاملی قابل اعتماد و غیر قابل نفوذی بود. این سیستم عامل موفق بر اساس BSD Unix و OPENSTEP NeXT طراحی شده است. در سال 2001 ، برای بالا بردن سهم بازار اپل فروشگاه Apple Store را تاسیس کرد. و ارزش واقعی محصولات اپل را به نمایش گذاشت و به همه منتقل کرد.

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

 

« حتما بخوانید  تاریخچه شرکت بزرگ سامسونگ ؛ فعالیت و محصولات برند Samsung

IPOD

تاریخچه شرکت اپل ؛ در اکتبر سال 2001 ایپاد رونمایی شد . ایپاد وسیله ی دیجیتالی است که شرکت اپل را از یک شرکت کامپیوتری به باارزش ترین شرکت در جهان تبدیل کرده است. جابز خودش از طرفداران موسیقی بود و به همین دلیل تصمیم گرفت که پخش کننده ی موسیقی قابل حمل تولید کند. هدف اصلی جابز از تولید چنین محصولی کاربری راحت و آسان بود .

استیو برای تست این محصول از این روش استفاده می کرد و می گفت اگر آهنگی را بخواهم باز کنم و در سه کلیک بتوانم به پخش آهنگم برسم یعنی کاربری راحتی دارد . همزمان با رونمایی از این پخش کننده ی صوتی دیجیتالی « آیپاد»، برگ جدیدی در تاریخ APPLE رقم خورد و در مدت شش سال ، بیشتر از 100 میلیون ایپاد به فروش رفت. قیمت این دستگاه 399 دلار بود و بهترین پخش کننده ی صوتی قابل حمل در زمان خود به شمار می رفت .

IPOD

در اکتبر سال 2011 ، در گزارشی که اپل منتشر کرده بود ، به این موضوع اشاره شده بود که  300 میلیون آیپاد به فروش رفته است . در همان سال اپل در شهر کالیفرنیا و ویرجینیا فروشگاهی فیزیکی تاسیس نمود. و این اولین فروشگاه اپل بود.در سال 2004 و 2005 ، مدلهای جدید آیپاد با نام  iPod Nano و iPod Shuffle را معرفی و عرضه کرد.

تاريخچه ي شرکت اپل

تاریخچه شرکت اپل : فروشگاه آی تیونز

در سال 2003 ، APPLE فروشگاه  آیتونز را معرفی کرد . در این فروشگاه هر آهنگ با قیمت 0.99 دلار فروخته می شد . این فروشگاه در واقع بزرگترین آرشیو موسیقی را در خود جای داده بود. APPLE برای دانلود آهنگها بر روی آیپاد به شیوه ای اسان و راحت ، روشی پیشنهاد کرد. که  با این روش به صنعت موسیقی لطمه ای وارد نشود. جابز فروشگاه ای تیونز را طراحی کرد و 5 شرکت مهم و مشهور در زمینه ی ضبط موسیقی را ترغیب کرد .

تا نسخه های دیجیتالی آهنگ هایشان را در فروشگاه آی تیونز به فروش برسانند . تا کاربران آیپاد بتوانند این آهنگ ها را با قیمت 99 سنت خریداری کنند . و در این کار هم بسیار موفق عمل کرد بطوریکه در سال 2006 ، یک میلیارد آهنگ توسط این فروشگاه به فروش رفته بود. و در سال 2008،  6 میلیارد دانلود ازاین فروشگاه انجام شده بود ، این عدد نجومی برای وصف محبوبیتش کافی است.

تاريخچه ي شرکت اپل

 

در سال 2002 ، صنعت موسیقی حدود 9 درصد افت فروش پیدا کرده بود

ولی با پیدایش فروشگاه آی تیونز و با توجه به علاقه ی جابز به دنیای موسیقی ، با ارائه ی فروشگاه آی تیونز صنعت موسیقی را نجات داد.در سال 2005 اپل از تکنولوژی جدید سونی به نام  Blu-Ray  پشتیبانی کرد. و اعلام کرد که به Blu-Ray Association پیوسته است ، افزودن اپلیکشن آیتونز و همچنین جایگزینی پردازنده های اینتل Intel ، به جای PowerPC ها ، نیز از دیگر برنامه های شرکت اپل بود.

مک بوک پرو

بعد از عرضه ی iMac ، از سوی شرکت اپل هیچ لپ تاپ دیگری معرفی نشده بود . در سال 2006 اپل ، مک بوک پرو را عرضه و رونمایی کرد که دارای پردازنده ی دو هسته ای اینتل بود . در اوایل دارای صفحه نمایش 15 اینچی بود اما چند سال بعد نسخه ی 17 اینچی آن نیز تولید شد.

لپ تاپ MacBook Pro سرعتش چهار برابر سرعت کامپیوتر قدیمی PowerBook است.

مک بوک پرو هم جزو محصولات درخشان و موفق اپل بود. و در سوددهی این شرکت نقش بسزایی داشت. شرکت اپل با همکاری اینتل ، کامپیوترهای جدیدش را ارائه کرد . لپ تاپ جدید MacBook Pro با پردازنده ی اینتل و بهره و ری از تکنولوژی Core Duo تولید شده است .

سال 2003 تا سال 2007 را دوران طلائی اپل نامگذاری کرده اند . طبق آمار و بررسی هایی که در این سالها انجام شده است ، ارزش سهام APPLE در این بازه ی زمانی ده برابر شده است و ده برابر ارزش پیدا کرده است .

 

 

 

 

 

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

 

آیفون

تاریخچه شرکت اپل ؛ در سال 2007 در کنفرانس Macworld ، استیو جابز از گوشی آیفون پرده برداری کرد. و انقلاب عظیمی در صنعت تکنولوژی و موبایل به وجود آورد. گوشی 3.5 اینچی APPLE ، با بدنه ی پشت فلزی ، بازار گجت های موبایل را به دست گرفته بود و باعث تحولی اساسی در بازار گوشی های هوشمند شد. بالاخره  اولین گوشی هوشمند با صفحه نمایش لمسی تولید شد. و در دنیا جنجالی باور نکردنی به راه انداخت و نظر عموم را به خود جلب نمود.

در سال 2007 استیو جابز ، ستاره ی درخشان دنیای تکنولوژی در حالی که بیشتر از همیشه می درخشید . گفت : ما امروز قصد داریم سه دسته محصول انقلابی را معرفی کنیم . اولین محصول یک آیپاد است با کنترل های لمسی و صفحه نمایشی 3.5 اینچی ؛ دومین محصول ؛ یک دستگاه تلفن همراه خارق العاده است. و سومین محصول هم یک رابط اینترنتی است. جابز در ادامه ی سخنانش اضافه کرد که اینها سه محصول جداگانه نیستند ، بلکه یک دستگاه هستند به نام آیفون .

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

 

جابز هنگام معرفی آی‌فون در سال ۲۰۰۷ با شعار معروف “اپل تلفن را از نو اختراع کرد” . سخنرانی اش را شروع کرد. در سال 2010 یعنی با گذشت سه سال از رونمایی آیفون ، 90 میلیون آیفون به فروش رفت .

البته لازم به ذکر است که یکی از مشاوران انتخابی اوباما گفته است که در سال 2007 ، قبل از اینکه آیفون1  « اولین نسل از گوشی های هوشمند آیفون »  معرفی شود  .و به نمایش گذاشته شود ، آقای جابز گوشی آیفون اپل را در طی یک دیدار دوستانه به آقای اوباما تقدیم کرده.

تاریخچه شرکت اپل : ایپد

بعد از عرضه و رونمایی آیفون ، در سال 2007 جابز تمرکز خودش را بر روی تبلت گذاشت. در سال 2010 ، در کنفرانس WWDC استیو جابز اولین تبلت اپل ـ آیپد» را معرفی کرد. جابز موفق شد ، تبلتهایی با پردازنده هایی بر اساس معماری رم و با صفحه نمایش چند لمسی را روانه ی بازار کند ؛ این محصول در عرض 9 ماه توانست پانزده میلیون فروش داشته باشد و به موفق ترین محصول مصرفی تاریخ تبدیل شود.

 

اپل از سال 2008 به بعد

در سال 2008 ، APPLE دوباره گوشی جدیدی با نام آیفون 3 جی اس را معرفی و منتشر کرد .آیفون تری جی ، دارای بدنه ای پلاستیکی و قیمت مناسب و پشتیبانی و حمایت از ارتباطات اینترنت نسل سوم 3G ، پشتیبانی از اپلیکیشن های شخص سوم یعنی توسعه دهندگان غیر اپلی ، پشتیبانی از جی پی اس و… از مشخصات بارز این نوع گوشی به شما ر می رفت.

در سال 2008 ، شرکت APPLE به عنوان سومین شرکت بزرگ جهان درزمینه ی تولید گوشی های هوشمند انتخاب شد.

Iphone 3 GS ،S کوتاه شده ی SPEED به معنای سرعت است. و بخاطر پردازنده ی قدرتمند و دوربین 3 مگاپیکسلی و سریع بودنش طرفداران زیادی داشت . در سال 2009 که بیماری آقای جابز شدت گرفته بود . 6 ماه درخواست مرخصی کرد و برای بار دوم ناچار شد APPLE را ترک کند.

جابز در طول این چند ماه که در حال استراحت و دستیابی به سلامتی اش بوده است . اینگونه می گوید: «  بیماری و مشکل سلامتی من ، خودم و خانواده ام را بسیار متاثر کرده است .

اپل از سال 2008 به بعد

علاوه بر خانواده ی عزیزم ، همکاران خوبم در APPLE نیز به شدت ابراز نگرانی می کنند . اما به طرفدارن و کاربران اپل این مژده را می دهم که APPLE هرگز از ارائه و انتشار محصولات فوق العاده دست برنمی دارد. در سال 2010 ، آیفون 4 معرفی و عرضه شد .

این گوشی طراحی جدیدی نسبت به دو مدل گذشته ی آیفون داشت. و قاب جلو و پشت گوشی از جنس شیشه بود ، دوربین جلو و صفحه نمایش رتینا و فریم استیل ضد زنگ از دیگر نوآوریهای به کار رفته در آیفون 4 بود.

تاریخچه شرکت اپل ؛ شرکت خاص apple

 

اپل از سال 2010 به بعد

تاریخچه شرکت اپل ؛ در سال 2010 ، برای اولین بار تبلت های آیپد ، با صفحه نمایش 9.7 اینچی و قیمت 499 دلاری روانه ی بازار شد. در سال 2011 آیفون 4S روانه ی بازار شد. این دستگاه تغییرات ظاهری اعمال نشده بود ، اما مشخصات فنی دستگاه تغییر پیدا کرده بود و مهمتر از همه قابلیت سیری به آیفون 4 اس اضافه شده بود. در سال 2011 در حالی که جابز با بیماری اش دست و پنجه نرم می کرد.

برای آخرید بار به روی صحنه آمد و iCloud را معرفی کرد. در همین سال اپل به عنوان با ارزش ترین برند دنیا برگزیده شد و لقب با ارزش ترین برند را از آن خود کرد. آقای خاص دنیای تکنولوژی به دلیل بیماری اش مجبور شد اپل را ترک کند ولی این بار مدت زمان ترک کردنش مشخص نبود و کسی نمی دانست برمی گردد یا نه!

در سال 2000 ، ارزش اپل برابر یک بیستم ارش مایکروسافت بود ولی با کمال تعجب و به دلیل مثمر ثمر بودن استراتژی استیو جابز ، در سال 2011 ، اپل به عنوان  ارزشمندترین شرکت تکنولوژی جهان معرفی شد. و در سپتامبر سال 2011 ارزش اپل حدود 70 % از مایکروسافت بیشتر بود.در سال 2011 هنگامی که آقای جابز به خاطر بیماری اش مجبور شد استعفا دهد.

 

استعفای جابز

اپل ، تیم کوک را که از مدیران ارشد اپل بود به عنوان مدیر عامل انتخاب کرد .و به جابز سمت رئیس هیئت مدیره دادند ، اما جابز استعفا داد. با انتشار خبر استعفای جابز ، چند ساعت پس از استعفایش ، سهام شرکت اپل به میزان 5 درصد افت کرد. متاسفانه در 5 اکتبر همان سال ، دار فانی را وداع گفت. مرگ اقای جابز نه تنها خانواده و اپل بلکه تمام طرفدارات تکنولوژی را ماتم زده کرد .

و ضربه ی جبران ناپذیری به پیشرفت تکنولوژی وارد نمود. با اعلام خبر بیماری جابز و پیشرفت بیماری اش ، ارزش سهام اپل از 188 دلار در عرض یک ماه به 156 دلار سقوط کرد و چهار ماه بعد به 97 دلار کاهش یافت.

 

تاریخچه شرکت اپل : اپل بعد از مرگ جابز

 در سال 2012 کمپانی اپل آیفون 5 را که دارای صفحه نمایشی بزرگتر از 4 اینچ بود و از پردازنده ی A6 بهره می برد. و دوربینی با قدرت 8 مگاپیکسل و طراحی جدید و زیبا و… از جمله ویژگیهای این گوشی جدید اپل بود. در آن دوره این گوشی ، بهترین و با کیفیت ترین دوربین را داشت و از لحاظ قدرت دوربین،  در صدر جدول قرار گرفته بود.

اپل طبق عادت همیشه اش ، در طی دوره های 6 ماهه ، گوشی های آیفون 5 سی وآیفون 5 اس را معرفی کرد . آیفون 5 سی با بدنه ی پلاستیکی و قیمت پایینتر و آیفون 5 اس با قابلیت حسگر اثر انگشت عرضه شدند.

بعد از مرگ جابز

بالاخره آیفون 6 و 6 پلاس هم در طی دوره های 6 ماهه به دنبال هم به بازار آمدند . ایفون 6 با صفحه نمایش 4.7 اینچی توانست دل کاربران را برباید و فروش زیادی داشته باشد .ایفون 6 پلاس با صفحه نمایش 5.5 اینچی که در رده ی تبلت ها قرار می گرفت . توجه عموم را به خود جلب نمودند . در اوریل سال 2015 ، ساعتهای هوشمند وارد بازار شدند و APPLE هم مانند سازنده های دیگر ، سیستم عامل واچ او اس را برای گجت های پوشیدنی اش معرفی و عرضه کرد . و اپل واچ را به عنوان اولین ساعت هوشمند خود ارائه کرد.

این ساعتها سه نسخه داشتند و هر کدام تنوع قابل توجهی در رنگ بندی و نوع بندهای ساعت ارائه دادندو که باعث شد فروش ویژه ای را برای اپل به همراه آورند .APPLE در سال 2016 ، گوشی 6 اس و 6 اس پلاس را روانه ی بازار کرد و دوربین 12 مگاپیکسلی و قابلیت لمس سه بعدی و پردازنده ی پرقدرت  A9 از جمله تغییرات مهم در این گوشی ها بود .


بیشتر بخوانید :

بلک بری ؛ تاریخچه ی شرکت بلک بری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .